Over Unieke Zaken
Unieke Zaken maakt theater voor iedereen die jong is of zich jong voelt. Peter Bolten en Mirjam Morsch zijn de artistiek leiders: zij bedenken, maken en spelen alle voorstellingen zelf en nodigen daarbij regelmatig gasten uit (regisseurs, acteurs, muzikanten, decorbouwers, …). Sinds de eerste voorstelling in 1990 hebben ze 40 producties gerealiseerd en een geheel eigen stijl ontwikkeld. Kenmerkend is de energieke mix van een sterk fysieke en visuele benadering, de grote muzikaliteit en een lichtvoetige speelstijl. Daarmee willen ze het publiek prikkelen, laten lachen, verbazen en ontroeren.
Is dat gelukt? We horen het graag na jullie bezoek aan IEORG IDUR via mail of Facebook.
Over IEORG IDUR van Roald Dahl
Meesterverteller Roald Dahl schreef in 1990 IEORG IDUR, het laatste boek dat tijdens zijn leven uitgegeven werd. IEORG IDUR is een ontwapenend verhaal over de stiekeme verliefdheid van een buurman op zijn buurvrouw en het geheim van een groeiende schildpad.
Voor meer informatie over het boek, zie www.roalddahl.com
Over de voorstelling IEORG IDUR
Meneer Hoppe is een rustige, verlegen man. Hij woont al jaren alleen, is dol op tuinieren en klussen. Naast hem woont de flamboyante mevrouw Zilver, samen met haar huisschildpadje Rudi. Meneer Hoppe is sinds de allereerste dag dat hij haar zag verliefd op haar, maar dat durft hij niet hardop te zeggen…
Als mevrouw Zilver hem vertelt dat Rudi maar niet groeien wil, grijpt meneer Hoppe zijn kans. Hij verzint een plan – even briljant als krankzinnig – en probeert zo het hart van mevrouw Zilver te winnen.
Over de voorstelling
Een voorbereide leerling is meestal een geïnteresseerde toeschouwer. Door de klas alvast te vertellen waar de voorstelling over gaat en het beeldmateriaal van deze pagina’s te laten zien, zullen ze straks bij de voorstelling veel herkennen. De hoofdthema’s uit de voorstelling zijn vriendschap/liefde en groei.
Stel vooraf enkele vragen om de leerlingen te activeren. Andere vragen zijn juist leuk om achteraf te behandelen of nog eens te herhalen, om te zien wat de klas van de voorstelling heeft opgepikt:
- Wie heeft er een huisdier? Wat voor huisdier is dat?
- Houd jij van je huisdier? Net zoveel als van je familie?
- Zou je willen dat je een ander/groter/kleiner huisdier had?
- Ben je wel eens verliefd geweest? Hoe ging dat?
- Durfde je dat tegen de ander te zeggen?
- Waarom wel/waarom niet?
- Heb jij buren? Ken je ze? Zijn ze aardig?
- Wie is jouw beste vriend(in)?
- Help je elkaar altijd?
- Ben je vrienden voor altijd?
- Houd je je altijd aan afspraken?
- Mag je tegen hem/haar liegen?
- Wie heeft er wel eens iets zien groeien?
- Wat was dat dan?
- Hoe kan dat?
- Wat gebeurde er toen?
In de voorstelling zit niet veel tekst, maar er zijn een paar woorden waarvan de betekenis misschien niet of nauwelijks bekend is. Behandel ze van te voren even:
- week (zeven dagen)
- eeuwig
- postpakket
- vervoersmiddel
- plan B
Vragen ter voorbereiding op de voorstelling
Voorafgaand aan is theaterbezoek is het aan te raden een aantal onderwerpen in de kring te bespreken.
A. Leg uit dat de kinderen naar een theatervoorstelling gaan. Daarbij kun je de volgende vragen stellen:
- Wat is een theatervoorstelling?
- Wie is er wel eens bij een voorstelling / in het theater geweest?
- Wat heb je daar gezien?
- Spelen jullie zelf ook wel eens theater?
B. Hier volgen enkele belangrijke regels:
- Plassen tijdens de voorstelling mag niet, ga ervoor of erna
- Probeer niet te praten tijdens de voorstelling
- Lachen mag natuurlijk wel
- Ga niet staan, dan zien ze achter je niks meer
- Mobiele telefoons moeten uit
- Fotograferen mag alleen zonder flits