Over Unieke Zaken
Unieke Zaken maakt theater voor iedereen die jong is of zich jong voelt. Peter Bolten en Mirjam Morsch zijn de artistiek leiders: zij bedenken, maken en spelen alle voorstellingen zelf en nodigen daarbij regelmatig gasten uit (regisseurs, acteurs, muzikanten, decorbouwers, …). Sinds de eerste voorstelling in 1990 hebben ze 38 producties gerealiseerd en een geheel eigen stijl ontwikkeld. Kenmerkend is de energieke mix van een sterk fysieke en visuele benadering, de grote muzikaliteit en een lichtvoetige speelstijl. Daarmee willen ze het publiek prikkelen, laten lachen, verbazen en ontroeren.
Is dat gelukt? We horen het graag na jullie bezoek aan DE VLIEGENDE GEK via mail of Facebook.
In dit bruisende theateravontuur gaat het publiek terug naar het jaar 1927. De televisie bestaat nog niet en de auto is nog maar net bedacht. De vliegtuigen zijn onbetrouwbaar en storten vaak neer. Maar dan is er een jonge piloot, Charles Lindbergh – bijgenaamd De Vliegende Gek – die iets wil doen wat nog nooit iemand deed. Hij wil in zijn eentje zonder te stoppen, van New York naar Parijs vliegen. In een piepklein vliegtuig met honderden liters benzine, twee boterhammen en een fles water, stijgt hij op. De hele wereld houdt de adem in… redt hij het of redt hij het niet?
DE VLIEGENDE GEK is een waagstuk waarin twee spelers deze uitzinnige tijd met schaalmodellen, pruiken, petten, snorren, poppen, stomme film en swingende muziek opnieuw tot leven brengen.
Over de voorstelling
Een voorbereide leerling is vaak een geïnteresseerde toeschouwer. Door de klas alvast te vertellen waar de voorstelling over gaat en het beeldmateriaal van deze pagina’s te laten zien, zullen ze straks bij de voorstelling veel herkennen. De hoofdthema’s uit de voorstelling zijn zelfvertrouwen / geloof in eigen kunnen / doorzettingsvermogen.
Stel vooraf enkele vragen om de leerlingen te activeren. Andere vragen zijn juist leuk om achteraf te behandelen of nog eens te herhalen, om te zien wat de klas van de voorstelling heeft opgepikt:
- Wie is jouw held? Waarom?
- Ben je zelf een waaghals / durfal?
- Heb je hoogtevrees / watervreest / vliegangst?
- Doe je wel eens iets wat je eigenlijk niet goed durft?
- Wat zou je willen kunnen wat je nog niet kan?
- Durf je “nee” te zeggen?
- Is het belangrijk om “nee” te durven zeggen?
- Ben je impulsief of bereid je alles voor? Bijvoorbeeld voor een schoolreis of logeerpartij?
- Wat heeft meer succes; impulsief zijn of voorbereiden?
In de voorstelling zitten een aantal woorden en begrippen waarvan de betekenis misschien niet of nauwelijks bekend is. Behandel ze van te voren even:
- jaren ’20 / roaring twenties (zie eerste filmpje hiernaast)
- stomme film (zie tweede filmpje hiernaast)
- Atlantische Oceaan
- wie niet waagt, wie niet wint
- verslaggever / reporter / press
- persruimte
- bank / bankdirecteur
- mecaniciën
- hangar
- akkefietje
Vragen ter voorbereiding op de voorstelling
Voorafgaand aan is theaterbezoek is het aan te raden een aantal onderwerpen in de kring te bespreken.
A. Leg uit dat de kinderen naar een theatervoorstelling gaan. Daarbij kun je de volgende vragen stellen:
- Wat is een theatervoorstelling?
- Wie is er wel eens bij een voorstelling / in het theater geweest?
- Wat heb je daar gezien?
- Spelen jullie zelf ook wel eens theater?
B. Hier volgen enkele belangrijke regels:
- Plassen tijdens de voorstelling mag niet, ga ervoor of erna
- Probeer niet te praten tijdens de voorstelling
- Lachen mag natuurlijk wel
- Ga niet staan, dan zien ze achter je niks meer
- Mobiele telefoons moeten uit
- Fotograferen mag alleen zonder flits