INLEIDING
Wij noemen het verhaal van DE NEUS een absurdistisch sprookje. Absurd betekent onlogisch, heel erg raar, ongerijmd. Een verhaal dat eigenlijk bijna niet waar kan zijn…
VOORBEREIDING
Deze les duurt ongeveer een half uur, afhankelijk van hoe je de spelopdracht organiseert kun je de les verlengen of verkorten.
Deze opdrachten zijn goed uit te voeren in de klas. Als je ervoor kiest om de klas in groepjes aan de spelopdracht te laten werken, is het speellokaal of een gymzaal handiger. De spelopdracht maak je helemaal af met verkleedkleren, hoeden, petten of pruiken.
Vertel de klas een paar korte verhaaltjes. Die kun je uiteraard zelf verzinnen, of de leerlingen laten verzinnen en wissel ze af met de volgende nieuwsberichten:
Vraag na ieder verhaal of het waar gebeurd is of niet.
- Tegenwoordig is er veel te doen over fake news (nep nieuws)
- Wat is dat?
- Is het gevaarlijk? Waarom wel of waarom niet? Of wanneer wel en wanneer niet?
- Hoe ontstaat fake news denk je?
- Wat kun je er tegen doen?
Voorbereiding:
Kies een leerling. Kies een voorwerp van deze leerling, bijvoorbeeld zijn sjaal, etui of broodtrommel. Geef het voorwerp vervolgens samen een mensennaam. Bijvoorbeeld Broodtrommel Jan, Sjaan de Sjaal of Achmed Etui. Vanaf nu behandelen we het voorwerp als een persoon. We gaan een scene spelen waarin je veel fantasie moet gebruiken: we spelen dat het voorwerp een eigen wil heeft en zichzelf heeft verstopt.
De opdracht:
- De leerling gaat de gang op.
- De rest van de leerlingen verstoppen het voorwerp ergens in de klas.
- De leerlingen komt terug en begint de zoektocht naar zijn voorwerp, de rest van de klas speelt voor wijkagent.
Het spel:
- De leerling gaat op zoek naar zijn voorwerp, maar heeft daarbij hulp nodig van de wijkagenten.
- De leerling mag op een tafeltje kloppen, waarna de wijkagent die daar zit hem kan helpen door vragen te stellen. Bijvoorbeeld:
- Hoe ziet het voorwerp (met naam) er uit
- Waar heeft de persoon hem voor het laatst gezien?
- Misschien is het voorwerp op reis gegaan?
- Misschien had het voorwerp honger?
- Misschien is hij ergens aan het spelen?
- Bent u wel aardig geweest voor het voorwerp?
- De leerling antwoordt steeds met fantasie.
- De wijkagenten kunnen ook richting geven, bijvoorbeeld:
- Ik zag hem net nog daar op de fiets die kant op gaan.
- Ik zag hem in de trein stappen richting kast.
- Zoek tot het voorwerp gevonden is.
Variatie:
- Verdeel de klas in groepjes van drie: één leerling zoekt, de andere twee zijn wijkagenten. Speel het spel opnieuw. Het wordt natuurlijk helemaal leuk als de leerlingen zich kunnen verkleden om echt in hun rol te kruipen!